‘Spelen, delen, waarderen’ (SDW) is er voor docenten, mentoren én leerlingen. Het doel? Een betere sfeer en een positieve groepsdynamiek, zowel binnen het docententeam als in de klas.
Waarom is dit belangrijk?
Door elkaar goed te leren kennen, te begrijpen en te waarderen, ontstaat er een fijne en veilige sfeer in de groep. Dit zorgt ervoor dat zowel docenten als leerlingen zich op hun gemak voelen. En dat heeft weer een positief effect op de leerprestaties en het schoolklimaat.
De inhoud van de training:
De training bestaat uit 3 delen: Spelen, Delen en Waarderen
Spelen: uit het hoofd, in het lijf
Door middel van leuke en speelse activiteiten leren de deelnemers elkaar beter kennen. Het draait om actief zijn, fouten maken en die omarmen, en vooral veel plezier hebben. We spelen spellen waarbij je juist wordt aangemoedigd om fouten te maken en samen te werken, zoals het ‘fouten vieren’-spel. Hier ontdek je dat fouten maken helemaal niet erg is, maar juist een kans om te leren en te groeien.
Delen: een laag dieper
In dit deel leert de groep dat je maar 10% van iemand echt ziet, en dat de andere 90% vaak verborgen blijft. Door kwetsbaarheden en onzekerheden te delen, groeit het onderlinge respect en begrip. In deze fase maakt de groep samen een ‘groepscode’ met afspraken zoals ‘wij respecteren elkaars mening’ en ‘niemand wordt buitengesloten’. Deze afspraken worden duidelijk zichtbaar in de klas opgehangen.
Waarderen: positief eindigen
Hier ervaart de groep hoe het voelt om elkaar positieve feedback te geven. We doen nu bijvoorbeeld het Complimentenspel. Op deze manier sluiten we de training positief en met een goed gevoel af.
Blijvend resultaat
Na de training met de klas volgt de ‘Train de trainer’ fase. De mentoren en docenten krijgen tools om zelf de SDW-methodiek te blijven waarborgen. Zo blijft het niet bij een eenmalige training, maar wordt het een blijvend onderdeel in de klas.
Met Spelen, Delen, Waarderen zet je een stap richting een betere, respectvollere en leukere leeromgeving voor iedereen. Klaar om de sfeer in je klas te verbeteren? Meld je dan nu aan voor deze training.
Doelgroep
Docenten, mentoren én leerlingen
Begeleiding
De training wordt verzorgd door een team van professionals, bestaande uit een hoofdtrainer met een sociale of pedagogische achtergrond en een KiKiD jongerenexpert tussen de 17 en 25 jaar. Deze jonge co-trainer is speciaal opgeleid om in gesprek te gaan met leeftijdsgenoten en bruggen te slaan tussen leerlingen en docenten.
Doel
Een betere sfeer en een positieve groepsdynamiek, zowel binnen het docententeam als in de klas
Prijs
Neem contact met ons op voor meer informatie.
Meer informatie?
Neem contact met ons op!
Aart Rijken
Projectmanager
Aart@kikid.nl
0615345934
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van Kikid’s impact en projecten!
Theater & trainingen voor het onderwijs. In een wereld vol uitdagingen helpt Kikid jongeren sterk in het leven te staan met lessen voor het leven.
Stichting Kikid
Zijlweg 1 – 2013DA Haarlem
Stichting Kikid
Handige links