Spelen, delen, waarderen

‘Spelen, delen, waarderen’ (SDW) is er voor docenten, mentoren én leerlingen. Het doel? Een betere sfeer en een positieve groepsdynamiek, zowel binnen het docententeam als in de klas.

Waarom is dit belangrijk?

Door elkaar goed te leren kennen, te begrijpen en te waarderen, ontstaat er een fijne en veilige sfeer in de groep. Dit zorgt ervoor dat zowel docenten als leerlingen zich op hun gemak voelen. En dat heeft weer een positief effect op de leerprestaties en het schoolklimaat.

De inhoud van de training 

De training bestaat uit 3 delen: Spelen, Delen en Waarderen

Spelen: uit het hoofd, in het lijf

Door middel van leuke en speelse activiteiten leren de deelnemers elkaar beter kennen. Het draait om actief zijn, fouten maken en die omarmen, en vooral veel plezier hebben. We spelen spellen waarbij je juist wordt aangemoedigd om fouten te maken en samen te werken, zoals het ‘fouten vieren’-spel. Hier ontdek je dat fouten maken helemaal niet erg is, maar juist een kans om te leren en te groeien.

Delen: een laag dieper

In dit deel leert de groep dat je maar 10% van iemand echt ziet, en dat de andere 90% vaak verborgen blijft. Door kwetsbaarheden en onzekerheden te delen, groeit het onderlinge respect en begrip. In deze fase maakt de groep samen een ‘groepscode’ met afspraken zoals ‘wij respecteren elkaars mening’ en ‘niemand wordt buitengesloten’. Deze afspraken worden duidelijk zichtbaar in de klas opgehangen.

Waarderen: positief eindigen

Hier ervaart de groep hoe het voelt om elkaar positieve feedback te geven. We doen nu bijvoorbeeld het Complimentenspel. Op deze manier sluiten we de training positief en met een goed gevoel af. 

Opbouw van de training

Het docententeam krijgt eerst de training. Daarna doen wij de training met de klas. Als laatste volgt de ‘Train de trainer’ fase, waarin de klassenmentor tools krijgt om zelfstandig door te gaan met de methodiek.

  • Fase 1: SDW training met het team van docenten en mentoren team. 
  • Fase 2 : SDW training met de klas. De mentor en/of docent is erbij.
  • Fase 3: Train de trainer. De mentoren en docenten krijgen tools om zelf de SDW-methodiek te blijven waarborgen. Zo blijft het niet bij een eenmalige training, maar wordt het een blijvend onderdeel in de klas.


Ervaren trainers

De training wordt verzorgd door een team van professionals, bestaande uit een hoofdtrainer met een sociale of pedagogische achtergrond en een KiKiD jongerenexpert tussen de 17 en 25 jaar. Deze jonge co-trainer is speciaal opgeleid om in gesprek te gaan met leeftijdsgenoten en bruggen te slaan tussen leerlingen en docenten.


Met Spelen, Delen, Waarderen zet je een stap richting een betere, respectvollere en leukere leeromgeving voor iedereen. Klaar om de sfeer in je klas te verbeteren? Meld je dan nu aan voor deze training. Mail naar aart@kikid.nl of bel naar 06 15 34 59 34 voor meer informatie. 

Wat anderen zeggen

  • 10

    Heel prettig!

    Een mooie training die goede handvatten biedt voor een goede en vertrouwde sfeer in de klas.

    Mark Hoedeman - OBS de Zonnewijzer
  • 8

    Fantastisch

    Kikid weet perfect de belevingswereld van het kind in te zetten om tot prachtige gesprekken te komen die leiden naar een veilige groep. De spellen zijn razendpopulair in de klas, en zet ik nog wekelijks in!

    Cindy - Spaarnesant

Meer informatie?

Contact

Aart Rijken

Projectmanager

E-mail

aart@kikid.nl

Telefoon

06 15 34 59 34