Kikid – Lessen voor het leven.

Case: Project Comeback op vmbo-school UGO in Apeldoorn

Wat gebeurt er als je twee topsporters, een gymzaal vol leerlingen en een goed gesprek bij elkaar brengt? Dan zie je Project Comeback in actie. Op vmbo-school UGO in Apeldoorn zagen we deze maand hoe jongeren groeien wanneer ze echte, persoonlijke verhalen horen van topsporters – over tegenslagen, doorzetten en durven dromen. Even uit het gewone schoolritme, en juist daardoor veel nieuwe inzichten en inspiratie voor leerlingen.

Wat is Project Comeback?

Project Comeback is een programma van Kikid waarbij bekende topsporters jongeren inspireren met hun persoonlijke verhaal. Niet alleen over succes, maar juist over de weg ernaartoe: de tegenslagen, het doorzetten, en de kracht van kwetsbaar durven zijn. Samen praten we over zelfvertrouwen, inclusie, respect en mentale gezondheid. En we gaan ook echt bewegen – want sport helpt niet alleen fysiek, maar ook mentaal.

De reportage van Omroep Gelderland over Project Comeback op UGO Apeldoorn

Topsporters voor de klas

In Apeldoorn stonden oud-voetballer Evgeniy Levchenko en oud-basketballer Chatilla van Grinsven voor de klas. Ze gaven elk een inspiratiesessie waarin ze hun persoonlijke verhaal deelden – over tegenslagen, vooroordelen, anders zijn en de kracht van geloven in jezelf. Het bleef niet bij luisteren alleen: leerlingen gingen ook zelf aan de slag met oefeningen over samenwerken en vertrouwen. In de gymzaal ontstonden gesprekken die op een gewone schooldag vaak niet gevoerd worden.


Levchenko liet onder andere een filmpje zien over mieren en pinguïns, die dankzij samenwerking sterker staan. Een simpele metafoor, maar eentje die binnenkwam. Hij vroeg de leerlingen wat samenwerken voor hen betekent. “Elkaar begrijpen,” antwoordde een leerling. “Naar elkaar luisteren en fouten durven maken,” zei een ander. Levchenko: “Dat is precies wat ik ook moest leren in mijn team. En precies waarom ik hier vandaag sta.”

Ook Chantilla Van Grinsven deelde haar verhaal. Over hoe ze als jong meisje van 1.90 meter vaak opviel en zich anders voelde. “We hebben allemaal iets meegemaakt. Als ik mijn verhaal deel en jongeren kunnen daardoor hun eigen verhaal beter begrijpen, dan is dat voor mij goud waard.”

Leerlingen durven te delen

De impact was voelbaar. Leerlingen luisterden, stelden vragen en deelden hun eigen ervaringen. Ayjenda (13) vertelde: “Ik vond het vroeger moeilijk om voor mezelf op te komen. Vandaag heb ik geleerd dat samenwerken en elkaar helpen belangrijk is. In een team ontwikkel je jezelf veel beter.”

Een andere leerling benoemde hoe motiverend het was om te horen dat falen bij succes hoort. Het gaf haar het vertrouwen om door te zetten, ook als het tegenzit. Het zijn precies die kleine inzichten die een groot verschil kunnen maken.

Oud-voetballer Evgeniy Levchenko voor de klas. Fotocredits: Maarten Sprangh voor de Stentor

Een ervaring die blijft hangen

Het verhaal van de sporters werd gemiddeld beoordeeld met een 8,3. Maar belangrijker nog: jongeren voelden zich gezien, gehoord en gemotiveerd.

Voor docent Jeroen Stob was het duidelijk waarom dit nodig is: “Onze leerlingen van het vmbo hebben zoveel in hun mars, maar de wereld ziet dat niet altijd. Door Project Comeback leren ze dat hun verhaal ertoe doet. Dat je mag vallen, zolang je maar weer opstaat.”

Lees meer over Project Comeback in de media

Nog meer zien van deze bijzondere dag op UGO? Zowel De Stentor als De Gelderlander schreven over Project Comeback in Apeldoorn. Je leest hun artikelen hier:

Artikel De Stentor – ‘Van mieren tot voetbal’
Artikel De Gelderlander – ‘Topsporters geven les op het vmbo

Project Comeback ook op jouw school?

Wil je jongeren op jouw school inspireren met échte verhalen van topsporters? Dat kan. Project Comeback reist door het hele land langs scholen. Lees hier meer over het programma en hoe je het kunt boeken.

Deel dit artikel:

Meer artikelen